Oasis - godkänd för medlemskap i NOC

Oasis (Organic and sustainable industry standard)

Bakgrund
Startades 2008 av företagen: Woman of Uncommon Scents Abitec, Aveda Corporation, Buddha Nose Ltd, Carrubba, Cognis Corporation, Cosway Company, Creative Concepts Corp, Depth Body, DesignWorx, Diva International, Estee Lauder Companies, Foodwise, Inc., Hain-Celestial, Head Organics, Indigo Marketing, Juice Beauty, Kerry/Manheimer Fragrance, know your source, Lifetech Resources LLC, L'Oreal, Nature's Baby, Oh, Oh Organic, Organic Grooming LLC, Origins, Perfect Organics, Private Label Select, Purcell Jojoba, Scents Alive, Smith & Vandiver Inc., Suki, Inc., Trillium Herbal Company, Inc.

Typ av organisation: Förening

Vinstdrivande: Nej

Kriterier
Har två nivåer med olika innebörd

Med ekologiskt innehåll
Kräver minst 70 % som lägsta ekologiskt innehåll med ytterligare kriterier för de återstående 30 % av ingredienserna. Tillåter t.ex. processer som sulfatering och syntetiska konserveringsämnen.

Ekologiskt
Kommer att, enligt information på hemsidan, börja med krav på minst 85 % fram till januari 2010, då det kommer att gå över till 90 % och till 95 % två år senare. Huruvida detta infördes är dock ännu obekräftat. Det kommer att ta minst två år för företag som tillhandahåller tensiden och emulgeringsmedel att få tillräckligt med produkter för att förse marknaden med "ekologiska" versioner av de nuvarande ingredienserna menar man. Produkter som aldrig kan nå 95 % -nivån, med produkter som t.ex. tvål, måste använda sig av märkningen "med ekologiskt innehåll". Tillåter t.ex. processer som sulfatering, syntetiska konserveringsämnen. Uppdaterad information saknas.

www.oasisseal.org