Pressmeddelande 5 maj 2022:
Neal’s yard Remedies & Lavera blev dubbelvinnare i årets upplaga av Organic Beauty Awards 2022!
För sjunde året i rad har de bästa naturliga och ekologiska skönhetsprodukterna korats i Organic Beauty Awards. Totalt har 15 vinnare utsetts varav flera är nykomlingar i tävlingen. Det brittiska varumärket Neal’s Yard Remedies och Lavera som kammade hem två förstapriser var!
Organic Beauty Awards är Sveriges första pris inom hållbar ekologisk skönhet och drivs av den ideella branschorganisationen NOC Sweden. I år arrangeras tävlingen för sjunde i rad, och intresset har varit stort, drygt 170 produkter deltog i tävlingen och nu har vinnarna i samtliga 15 tävlingskategorier korats.
I alla tävlingskategorier har en namnkunnig OBA-juryn, under ledning av eko-makeup-artisten Catherine Dichy, testat, utvärderat och utsett vinnarna tillsammans med våra innehåll- och hållbarhetsexperter.
Resultatet i och framförallt intresset för Organic Beauty Awards visar att både etablerade och nya varumärken inom segmentet växer och att även kvalitén på naturliga hudvårdsprodukter ökar.
Hela listan: Alla vinnande produkter i Organic Beauty Awards 2022
Årets Nyhet i samarbete med Eco Life Scandinavia: Detox & Glow Essence från Narcissa by Urtekram
Juryns motivering: ”En produkt som känns genomtänkt och relevant i sin formulering. Tack vare sina återfuktande egenskaper blir den en självklar del av hudvårdsrutinen.”
Årets Produkt i samarbete med tidningen Hälsa och en läsarjury: Calming Moisturizer Anti Redness
från Rosenserien
Juryns motivering: ”I en smart pumpflaska kommer den här mjukgörande godingen. Doften, konsistensen och innehållet i en perfekt kombination – och det fina är att den uppfyller precis det den lovar, mer fasthet, mindre rodnad och en hud i balans.”
Bästa Made in Scandinavia: Make My Day från True Organic of Sweden
Juryns motivering: ”Denna magiska produkt makes my day. Dess effektiva ingredienser håller rynkor på rejält avstånd och den smarta tuben är enkel att bära med sig – en dagkräm som är ett måste i badrumsskåpet!”
Bästa Ansiktspeeling: Phytofuse Renew Caviar Lime Exfoliator från Inika Organic
Juryns motivering: ”Med innehåll från naturens skafferi gör den här peelingen effektivt rent porer och tar bort döda hudceller. Hudens naturliga lyster framhävs, cellförnyelsen stimuleras och huden jämnas ut. Denna exfoliering ger huden en fantastisk känsla, boost och ett magiskt resultat.”
Bästa Ansiktsserum: Frankincense Intense Hydrating Essence från Neal´s Yard Remedies
Juryns motivering: ”Med en fjäderlätt, och samtidigt djupverkande effekt på huden, är detta en värdig vinnare. En innovativ produkt som uppfyller det underbara faktum att hudvård också är själsvård, genom ett aromaterapeutiskt moment vid applicering – man längtar tills nästa gång man får använda produkten.”
Bästa Ögonkräm: Eye Contour Cream från Esse Probiotic Skincare
Juryns motivering: ”Med en fjäderlätt konsistens och underbar kombination av effektiva ingredienser jobbar den här krämen på kråksparkar, fina linjer, mörka ringar och svullnader runt ögonen som ingen annan.”
Bästa Leave in produkt: Hydration Detangler + UV Barrier från Rahua
Juryns motivering: ”Denna härliga leave-in produkt reder snabbt ut trassligt hår. Enkel sprayfunktion och med en fruktig doft som får håret att lukta gott hela dagen. Ett måste inför sommarens soliga dagar!”
Bästa Lipgloss: Glossy Lips - Rosy Sorbet 05 från Lavera
Juryns motivering: ”Ett gloss som skyddar, återfuktar och ger en superfin glans – precis de egenskaper ett läppglans ska ha! En klar favorit för torra och tråkiga läppar som passar både vardag och fest. Vilken doft! Vilken formula!”
Bästa Bryn produkt: Eyebrow Styling Gel Hazel Blond från Lavera
Juryns motivering: ”Den här är enkel och praktisk att använda för både buskiga och tunnare bryn, med en ton som anpassar sig och som håller brynen på plats.”
Bästa Duschtvål: Women´s Balance Shower Oil från Neal´s Yard Remedies
Juryns motivering: ”Med en balanserad blandning av underbara dofter och ingredienser öppnas alla dina sinnen. Huden lämnas satinmjuk tack vare de vårdande och återfuktande oljorna som harmoniserar och ger en magisk känsla på kroppen.”
Bästa Bodyoil: Kroppsolja med jasmin från Evergetikon
Juryns motivering: ”Med en bas av mandelolja och en varm doft av jasmin, som väcker både nyfikenhet och välbehag, tog sig denna massage- och kroppsolja sig hela vägen från Kreta in i våra hjärtan.”
Bästa Fotkräm: Foot Balm från Weleda
Juryns motivering: ”En blandning av kaolinlera och eteriska oljor blir till en extrem mjukgörande produkt. Kladdfri och snabbabsorberande, lägg därtill en frisk och fräsch doft av peppar och rosmarin gör att både fötter och sinne vaknar till liv.”
Bästa Hemma spa produkt: Salt Scrub White Chocolate från Maria Åkerberg
Juryns motivering: ” En klassiker ska aldrig underskattas. Denna mjuka kroppsskrubb smälter på huden och hjälper oss att skrubba fram hudens lyster. Med sin perfekta kombination av sött och salt blev den snabbt juryns favorit.”
Bästa Doft: Lemon & Rose från Jimmy Boyd
Juryns motivering: ”Eteriska oljor av mandarin och bergamott omfamnar den diskreta rosenknopp i den här doften som passar både män och kvinnor och andra. Dessutom en generös och otroligt vacker flaska som gärna får stå framme.”
Bästa Skönhetsklassiker: Huile Absolue från Patyka
Juryns motivering: ”En skönhetsklassiker och universalprodukt värd namnet! Detta underbart väldoftande och återfuktande ansiktsserum, baserat på ett franskt originalrecept från 1920, kommer att hålla minst hundra år till!”
Läs mer på www.organicbeautyawards.se
För mer information, vänligen kontakta:
Susanne Hovenäs, NOC Sweden 08-12134696, info@nocsweden.se
Organic Beauty Awards arrangeras av NOC Sweden. NOC Sweden (Natural Organic Cosmetics) startades 2014 på initiativ av fem av de ledande varumärkena inom naturlig, ekologisk hud- och skönhetsvård i Sverige. I dag har föreningen ett 40-tal medlemmar.
Pressmeddelande 6 april 2022:
Hormonstörande ämnen i kosmetika
– bland de farligaste kemikalierna som finns
– bland de farligaste kemikalierna som finns
I vardagliga kosmetiska produkter hittar vi en mängd misstänkt hormonstörande ämnen.
NOC Sweden anser att hormonstörande ämnen inte hör hemma i hud- och skönhetsvård och har tagit fram en rapport som visar att ett urval av hormonstörande ämnen – som förekommer i alltifrån smink, rengöringar, krämer och peeling till masker och solskydd – är problematiska och att det finns flera nödvändiga åtgärder som snabbt behöver genomföras för att minska användandet och riskerna med hormonstörande ämnen.
I slutet av 2020 uttryckte dåvarande miljö- och klimatminister Isabella Löven i ett pressmeddelande* att hormonstörande ämnen tillhör de farligaste kemikalier som finns och att man behöver agera på global nivå, både mot hormonstörande ämnen och för ett ökat skydd mot skadliga kemikalier mer generellt.
Trots att flera forskningsstudier och rapporter visar att hormonstörande ämnen är problematiska, fortsätter producenterna att använda misstänkta sådana ämnen i kosmetika. Hormonsystemet, det endokrina systemet, styr flertalet viktiga processer i människans kropp såsom ämnesomsättningen, tillväxten, salt- och vattenbalansen, könsmognaden, sexualdriften samt fortplantningen. Det finns alltså misstankar om att hormonstörande ämnen kan ge flera oönskade effekter på människa, djur och natur. Farhågorna härstammar från observerade ogynnsamma effekterna på vilda djur och växter, den ökade prevalensen av sjukdomar hos människor kopplade till hormonstörande ämnen samt observerade endokrina förändringar i djurstudier efter exponering av misstänkt hormonstörande ämnen.
Nu har NOC Sweden tagit fram en rapport dels för att lyfta fram problematiken med hormonstörande ämnen och få ansvariga myndigheter att se över lagstiftningen kring kemikalier i kosmetika, dels för att informera konsumenter, som kanske inte känner till att de faktiskt smörjer in kroppen med hormonstörande ämnen, så att de har en chans att välja andra produkter.
Rapporten fokuserar på några huvudgrupper som innehåller misstänkta eller konstaterade hormonstörande ämnen: Högflourerade ämnen (PFAS), mikroplaster, silikoner och siloxaner, parabener, ftalater och kemiska solfilter, och drar följande slutsatser:
· I dag tas ingen definition av hormonstörande ämnen upp i kosmetikaförordningen (lagen som ska säkerställa kosmetika som släpps på marknaden).
· Eftersom det inte finns en godkännande myndighet innan kosmetiskaprodukter släpps på marknaden ställs höga krav på lagstiftningen för att kunna garantera en säkerhet för konsumenter. Och eftersom lagstiftningen inte tar hänsyn till hormonstörande ämnen räcker lagstiftningen inte till för att garantera säkerhet.
· Riskbedömning av hormonstörande ämnen är svårare än andra syntetiska kemikalier eftersom tidpunkten för exponering är av större vikt och kan påverka effekterna. Vissa forskare menar att det inte går att fastställa säkra gränsvärden för hormonstörande ämnen.
· Nuvarande riskbedömning kan vara en underskattning då det i miljön förekommer blandningar av ämnen, men i studier undersökts ett ämne i taget. Studier visar en antydan till additiv effekt. Forskare är överens om att det snabbt behövs strategier för att bedöma och mäta synergieffekter, den så kallade cocktaileffekten.
NOC Sweden är en icke-vinstdrivande branschorganisation med målet att naturlig och ekologisk kosmetika ska bli det självklara valet för den svenska konsumenten för dess effekt, för hälsan och miljön.
För mer information kontakta:
Sara Nomberg 070-433 13 71, sara@bysara.se
Emma Bergqvist emma@treeofbrands.com
Här hittar du mer information!
*https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/12/isabella-lovin-i-hognivadiskussion-pa-eu-forum-om-hormonstorande-amnen/
Ladda ner pressmeddelandet som PDF här!
Pressmeddelande 29 mars 2022:
Ännu ett starkt år för naturlig hudvård:
Ökar 19,5 procent 2021
– Marknadsandelen stiger i snabbare takt!
Ökar 19,5 procent 2021
– Marknadsandelen stiger i snabbare takt!
Marknaden för naturliga, ekologiska hudvårds- och skönhetsprodukter är starkt progressiv och ökade med 19,5 procent i Sverige 2021, detta visar en färsk marknadsrapport. Marknadsandelen har ökat till ca 7,3 procent av den totala marknaden för kosmetika. Fram till år 2025 förväntas en tillväxttakt på ca 17 procent per år och en dubblering av marknadsandelen.
* Slutsatser i marknadsrapporten:
* Marknaden ökade 19,5 procent 2021
* Värde drygt 1,8 miljard kronor 2021
* Marknadsandel ca 7,3 procent
* Beräknad ökning 50 procent 2022
* Ökningstakt 15–20 procent till år 2025
När marknadsrapporten för utvecklingen för naturlig, ekologisk hudvård 2021 i Sverige nu släpps för femte gången visar den på en fortsatt stark tillväxttakt i branschen. Rapporten genomförs på uppdrag av branschorganisationen NOC Sweden (Natural Organic Cosmetics) i samarbete med Business Sweden. Oberoende konsultbolaget Agrovektor, med expertkompetens inom ekologisk marknad har genomfört undersökningen och rapporten.
– Efter ytterligare ett år med pandemi tycker jag att det är särskilt kul att se vilken härlig tillväxt årets marknadsrapport presterar! Att följa marknadens utveckling är väldigt viktigt då vår bransch år efter år har visat en fantastisk utveckling. Få segment inom kosmetikabranschen kan påvisa en så snabb ökningstakt som det ekologiska, naturliga, säger Emma Bergqvist, ordförande, NOC Sweden.
Marknadsrapporten och bedömningarna har gjorts av det oberoende analysföretaget Agrovektor.
– Det är femte året i rad som branschen kan påvisa en tvåsiffrig tillväxttakt i Sverige. Att man kunna upprätthålla tillväxttakten och till och med öka den mot föregående år, med alla de utmaningar som pandemiåret inneburit är ytterligare ett bevis för attraktionskraften i det här segmentet. Hållbarhet är en av västvärldens stora megatrender och där passar naturlig hudvård väl in, säger Cecilia Ryegård, expert på ekologisk marknad och analytiker hos Agrovektor.
Utvecklingen på den svenska marknaden visar en betydligt starkare tillväxt än globalt. Där har branschen drabbats hårt av nedstängning under Covid-19, när behovet av kosmetika och hudvård minskat betydligt, då konsumenterna tvingats hålla sig hemma.
– Man kan spekulera i vad en total nedstängning av samhället hade kostat företagen här i Sverige när man ser försäljningen på global nivå. Den har kraftigt bromsat in under pandemiåren till enbart någon enstaka procent i ökning. I rapporten finns en uppskattning att om motsvarande nedstängning skett i Sverige hade ca 400 miljoner kr av försäljningsvärdet gått förlorat, säger Cecilia Ryegård.
Nästan alla företag som deltog i undersökningen förväntar sig en fortsatt tillväxt under 2022. Företagens optimism inför året är högre än föregående år och förväntningarna är också stora på längre sikt. Undersökningen genomfördes dock innan krigsutbrottet i Ukraina.
– Någon gång under 2022 förväntas värdet passera 2 miljarder kronor, möjligen har detta i skrivande stund redan skett. År 2025 har marknadsvärdet mer än dubblerats på fem år, om prognoserna håller. Andelen kommer då att vara ungefär 10 procent av den totala omsättningen för hud- och skönhetsvård i Sverige, om totalmarknaden fortsätter att ha samma utveckling som nu. En osäkerhetsfaktor är naturligtvis kriget i Ukraina och hur det kommer att påverka efterfrågan och utbud. I dagsläget vet vi väldigt lite om detta, säger Cecilia Ryegård.
Det finns även en stark internationellt ökande trend för naturlig hudvård. Världsmarknaden bedömdes omsätta 400 miljarder kronor under 2021. Tidigare har ökningstakten legat på runt 6–8 procent per år*, med ett hack i kurvan för 2020 och 2021 på grund av pandemin. Trots nedstängningen så ökade den ekologiska försäljningen ändå något, medan den minskade med 8 procent för det konventionella segmentet under pandemin.
– De nordiska konsumenterna har en hög medvetandegrad när det gäller hälsa, ekologi och hållbarhet. Inte minst har pandemin väckt intressen bland konsumenterna för frågor som ursprung och spårbarhet, på ett sätt som gynnar branschen. Det finns en stor utvecklingspotential under många år framöver, men givetvis kan scenariot ändras beroende på hur kriget i Ukraina utvecklas, säger Cecilia Ryegård.
Läs hela marknadsrapporten här.
Kontaktpersoner:
Emma Bergqvist, NOC Sweden: 0709–394148, emma@treeofbrands.com
Cecilia Ryegård, Agrovektor: 0708–152599, cecilia@agrovektor.se
Undersökningen har genomförts via enkät och intervju med ca 50 företag som representerar ca 100 ekologiska varumärken på den svenska marknaden för hudvård och kosmetika. Några av de deltagande företagen/varumärkena är några av Sveriges största och välkända varumärken inom området.
*Källa: Future Market Insights
Ladda ner pressmeddelandet som en PDF här!